Friday, January 28, 2022

Exempel på kritikuppsats

Exempel på kritikuppsats



Återigen läser vi ofta både försvaret och fantasierna tillbaka till författarna, och det har resultatet gjort kritik essä exempel framstående biografier av Leon Edelkritik essä exempel, Justin Kaplan och Cynthia Griffin Wolff, för att bara nämna några av de många bra psykobiograferna. Ett tidsbegränsat erbjudande! Populära ämnen kön starbucks coca cola av möss och män kost ledarskap arrangerat äktenskap tonåren bantning kundservice. Litteratur finns i potentiella rymden Schwartz; Bollas Hon hade insett att det inte lönade sig att ge ut sina verk under hennes tid.





Vad är innebörden av kritisk uppsats?



Det historiska sammanhanget för detta stycke handlar lika mycket om hämnd som handlingen i själva berättelsen. Under denna tid hade Poe skaffat sig en bitter rival... Reynaldo C. Ileto är en hedersprofessor vars expertområde är asiatisk historia, religion och samhälle, postkoloniala studier och Asiens och Stillahavsområdets regering och politik. Ileto har många publikationer, inklusive filippinare och deras revolution. Denna speciella uppsättning texter och essäer inkluderar historien om den filippinska revolutionen, kritik essä exempel, gå igenom tiden.., kritik essä exempel. Även om denna uppsättning berättelser anses vara en samling noveller kritik essä exempel en sammanhållen helhet där samma karaktärer och miljö förekommer...


Trots dess hemska innehåll eller kanske på grund av det? Detta läger landade Sinclair på både skrivandet och den politiska representationen. Om du inte kan hitta ett relevant exempel, är våra professionella skribenter redo att hjälpa dig att skriva en unik uppsats. Prata bara med vår smarta assistent Amy så kopplar hon dig till den bästa matchen. Hem Historia Historisk kritik. Uppsatser om historisk kritik Vi hittade 5 gratisartiklar om historisk kritik. En kritisk uppsats om: Historia och kritik Historisk kritik. Litteraturkritik Historisk kritik. Endast certifierade experter. Djungeln Historisk kritik Historisk kritik.


Hej, jag heter Amy �� Om du inte kan hitta ett relevant exempel är våra professionella skribenter redo att hjälpa dig att skriva en unik artikel. Få hjälp med ditt papper. Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen kritik essä exempel.





astronomi uppsats



Tre idéer som finns i Sigmund Freuds arbete är särskilt användbara: det omedvetna sinnets dominans över det medvetna, uttrycket av det omedvetna genom symboler ofta i drömmar och sexualitet som en kraftfull kraft för att motivera mänskligt beteende. Tidig psykoanalytisk litteraturkritik behandlade ofta texten som om den vore en dröm. Detta innebär att texten förtränger sitt verkliga eller latenta innehåll bakom uppenbart manifest innehåll. Processen att ändra från latent till manifest innehåll är känt som drömarbetet och involverar operationer av koncentration och förskjutning. Kritikern analyserar språket och symboliken i en text för att vända drömarbetets process och komma fram till de underliggande latenta tankarna.


Lacanska forskare har dock noterat att Lacan själv inte var intresserad av litteraturkritik i sig, utan av hur litteratur kan illustrera en psykoanalytisk metod eller begrepp. Charles Mauron: psykokritik I , skapade Charles Mauron en strukturerad metod för att tolka litterära verk via psykoanalys. Studien innebar fyra olika faser: 1. Den kreativa processen är besläktad med att drömma vaken: som sådan är den en mimetisk, och katartisk, representation av en omedveten impuls eller önskan som bäst uttrycks och avslöjas av metaforer och symboler. Dessa metaforiska nätverk är betydelsefulla för en latent inre verklighet.


De pekar på en besatthet precis som drömmar kan göra. En i princip omedveten sexuell impuls uppfylls symboliskt på ett positivt och socialt tillfredsställande sätt, en process som kallas sublimering. Romantik är en multipel orgasm. Psykoanalys i litteratur I ett nötskal, nyckeln till att förstå historien om psykoanalytisk litteraturkritik är att inse att litteraturkritik handlar om böcker och psykoanalys handlar om sinnen. Därför kan den psykoanalytiske kritikern bara prata om de sinnen som förknippas med boken. Och vad är det? Det finns tre, och märkligt nog stavade Freud dem i sina allra första kommentarer om litteratur i brevet till Fliess den 15 oktober, där han diskuterade Oedipus Rex.


Det är de tre personer som den psykoanalytiske kritikern kan prata om: författaren, publiken och någon karaktär representerad i eller associerad med en text. Från början av det här fältet till nutid har denna rollfigur aldrig förändrats: författare, publik eller någon person som härrör från texten. Det är de tre sinnen som den psykoanalytiske kritikern tar upp. Hur den psykoanalytiska kritikern vänder sig till dessa sinnen beror på kritikerns orientering. Är han eller hon en klassisk psykoanalytiker, en egopsykolog, en Lacanian, en Kleinian, en medlem av skolan för objektrelationer, en Kohutian, och så vidare? Var och en av de olika skolorna i utvecklingen av psykoanalys producerar med nödvändighet en annan stil av psykoanalytisk litteraturkritik.


I det tidigaste skedet av psykoanalytisk kritik gjorde kritikerna inte mycket mer än att identifiera oedipuskomplex och en och annan symbol eller parapraxis i ett eller annat litteraturverk. Relevanta samlingar skulle vara: Phillips ; Manheim och Manheim ;; Ruitenbeek I den franska kritikern gjorde Charles Mauron den viktiga poängen att dessa olika nivåer av fantasier alla var transformationer av varandra, överlagrade, så att man kunde föreställa sig människan som en serie geologiska nivåer med orala fantasier på den djupaste nivån, sedan anal. , falliska och så vidare formar och lämnar spår av sig själva vid det högre.


Detta stämmer förstås överens med de kontinuiteter vi ser psykoanalytiskt i varje människas utveckling. Återigen läser vi ofta både försvaret och fantasierna tillbaka till författarna, och resultatet har blivit framstående biografier av Leon Edel, Justin Kaplan, och Cynthia Griffin Wolff, för att bara nämna några av de många duktiga psykobiograferna. Ännu mer hjälpsamt kunde vi se att litterära former fungerade psykologiskt som olika typer av försvarsmekanismer. Form fungerar som ett försvar, både på nivå med särskilda formuleringar och i större strukturer. Våra identifikationer med karaktärer tjänar på detta sätt att modulera och styra våra känslor som identifikationer gör i livet. En förskjutning av den sensoriska modaliteten i en dikt kan fungera som ett slags isolering.


Symbolisering tjänar till att dölja alla typer av innehåll i litterära verk. Och, naturligtvis, utelämnande fungerar som förtryck eller förnekande. Se Holland ; Withim ; Rose Tanken på form som försvar innebar att vi kunde prata om litterära verk som inte hade några karaktärer alls, där man bara kunde prata om form. Vi var inte längre begränsade till pjäser och berättelser. Vi skulle kunna prata om lyriska dikter, se till exempel Sullivan eller Tennenhouse. Vi skulle kunna analysera facklitteraturprosa. Nödvändigtvis relaterade vi dessa till författarens sinne. Olika samlingar av essäer använder ett eller annat av dessa välbekanta tillvägagångssätt: objektrelationer Woodward, Schwartz; Rudnytsky ; självpsykologi Bouson ; Berman ; Lacan, Davis; Stoltzfus På sina olika sätt följer dessa det allmänna mönstret av psykoanalytisk kritik: att tillämpa objektrelationer, självpsykologi eller lacanisk psykoanalys på läsaren, författaren eller någon person som härrör från texten.


För mig var det viktigaste genombrottet insikten att vårt förhållande till ett litterärt verk är till ett övergångs- eller transformationsobjekt. Litteratur finns i potentiella rymden Schwartz; Bollas Det har förekommit många misslyckanden i psykoanalytisk kritik, mestadels som ett resultat av grovhet i tillämpningen av psykoanalytiska idéer: märkning, patografi, id-analys. Och det har varit några framgångar. Idag tror jag att den livligaste psykoanalytiska kritiken tar upp frågor om kön och personlighet i författarens personlighet och, för mig, mest intressant, i läsaren Hollands sinne; Flynn och Schweickart Nuförtiden har vi psykoanalytiskt orienterade kurser i litteratur och klasser som är inriktade på att analysera läsarens svar Holland och Schwartz; Holland, b; Berman I sådan undervisning kan en kritiker eller lärare hjälpa läsarna att förstå vad de tillför ett visst litteraturverk.


Hur reagerar du när du går in i Charles Dickens besatta värld? Hur reagerar du när du går in i Christopher Marlowes muntliga värld med dess överväldigande ilska och begär? Hur formar och förändrar du dessa världar för att passa dina egna karaktäristiska mönster av fantasi och försvar? Med andra ord, vilken typ av person är du och hur uppfattar du böckernas värld och världen omkring dig? Men hur är det med framtiden? Det förefaller mig som att den riktning som psykoanalytisk teori, inklusive dess litteraturteori, behöver ta under det tjugoförsta århundradet är att integrera psykoanalytiska insikter med de nya upptäckterna som kommer från hjärnforskning och kognitionsvetenskap.


Dessa är mycket kraftfulla och, när jag läser dem, ofta helt i harmoni med vad psykoanalysen har sagt om människor från ett helt annat perspektiv och baserat på helt andra bevis. Det förefaller mig som att vad psykoanalys eller psykologi i allmänhet behöver göra är att sätta samman den kliniska kunskapen som härrör från psykoanalysen med den nya kunskapen om hur sinnet fungerar i perception, minne, inlärning, bilateralisering, och, viktigast för en litteraturkritiker, på sättet vi använder språket. Jag tror inte att detta är en omöjlig uppgift, eller kanske ens en mycket svår uppgift. Det har gjorts flera insatser hittills: Reiser ; Winson ; Harris ;Modell ; Kandel Prata bara med vår smarta assistent Amy så hjälper hon dig med den bästa matchen.


Hem Historia Historisk kritik. Uppsatser om historisk kritik Vi hittade 5 gratisartiklar om historisk kritik. En kritisk uppsats om: Historia och kritik Historisk kritik. Litteraturkritik Historisk kritik. Endast certifierade experter. Vissa författare valde att reflektera och rekonstruera sina erfarenheter i litteraturen medan andra valde att ta upp en ny tankegång, som tydligt skilde sig från deras tidigare livsstil. Medan de kvinnliga författarna hade unika erfarenheter som att komma från en stabil bakgrund med det familjestöd som krävdes i karriären, hade de manliga författarna utmaningar som de krävde att klara av.


Som sådana valde de kvinnliga författarna att använda sina karriärer för att täcka sina tidigare livserfarenheter medan de manliga författarna valde att se på en ljusare framtid, vilket gav fler möjligheter. Både Woolf och Wordsworth har rest sig för att skapa ett genomslag i litteraturen. Även om de hade olika barndomsupplevelser, bestämde de sig för att använda litteratur som ett medium för att berätta upplevelser som skulle inspirera andra barn. Det är uppenbart att erfarenheterna inte hindrade dessa författare från att berätta sin historia för världen. Blom, H. William Wordsworth, uppdaterad upplaga vol. Sim, L. Virginia Woolf mönster av vanlig erfarenhet.


Farnham, Surrey: Ashgate. Woolf, V. Moments of being. New York: Harcourt Brace Jovanovich. Kom ihåg att denna uppsats är öppen och att andra studenter också kan använda den. Om du behöver ett originalpapper skapat exklusivt för dig, anlita en av våra briljanta skribenter! Vissa ämnen är tuffare än andra. Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Vänligen acceptera innan du fortsätter eller läs vår cookiepolicy här. Anställ författare. Vill ha ett liknande papper? Vi kan skriva det! Beställ nu. Ny WowEssays Premium-databas! Hitta den största katalogen med över 1 miljon pappersexempel! Inledning Virginia Woolf föddes och växte upp i ett hus som var fullt av barn och böcker. Slutsats Det är uppenbart att barndomsupplevelserna bland de olika författarna under 1800- och 1900-talet satte farten för karriärerna inom litteratur och konst.


Referenser Bloom, H. William Wordsworth. Virginia Woolf. New York. Bra uppsats om Pro Choice Abort.

No comments:

Post a Comment